بهداشت حرفه ای و طب کار

واحد بهداشت حرفه ای و طب کار بیمارستان امام هادی(ع)

مقدمه:

انسانها بنا به گونه‌ای که کارو پیشه‌ای که در زندگی بر‌می‌گزینند، با برخی از عوامل زیان ‌آور در تماس خواهند بود به گونه‌ای که اگر عوامل زیان آور از حد مجاز فزونی گیرد، قادر هستند آسیب‌ های شغلی را سبب شده و از توانمندی نیروی کار بکاهند. برای پیشگیری از بروز این گونه مشکلات و حفظ تندرستی شاغلین، بهداشت حرفه ‌ای و طب کار راهکاری کارآمد است . در این زمینه همه مسائل بهداشتی، پزشکی و ایمنی گروه های مختلف شغلی در بیمارستان مورد مطالعه و بررسی قرار می‌ گیرد و همواره تلاش بر این است که از تاثیر سوء تمام عوامل آسیب‌زا، زیست شناختی و ارگونومیک بر فرد جلوگیری شود. در این زمینه کوشش‌ ها به سوی پیشگیری از بیماری ‌های شغلی و حوادث ناشی از کار جهت یافته‌اند زیرا باور براین است که بیشتر بیماری‌های شغلی اگر درمان شدنی نباشند سخت درمان بوده و تا پایان زندگی گریبانگیر فرد خواهد بود، پس بایسته است پیش از آن که فرد به این گونه مشکلات دچار شود، اقدام‌ هایی جهت پیشگیری از بروز آنها صورت پذیرد. براین اساس واحد بهداشت حرفه‌ ای و طب کار بیمارستان با توجه به برنامه ها و فعالیت‌ های خود از جمله  شناسایی و ارزیابی عوامل زیان ‌آور محیط کار و انجام معاینات پزشکی و ارائه‌ آموزش‌ های لازم و … در جهت تحقق سلامت حرفه‌ای پرسنل گام بر‌می دارد .

تعریف بهداشت حرفه ای:

بهداشت حرفه ای عبارتست از علم و هنر تامین بالاترین سطح سلامت نیروی کار، حفظ و ارتقای سلامتی آنان و حفظ سرمایه از طریق ایجاد محیط کار سالم، انتخاب کارگر مناسب برای هر کار، تطبیق کار با مقتضیات روحی و جسمی کارگران، پیشگیری از حوادث و بیماریهای شغلی و غیر شغلی، آموزش بهداشت فردی و مسائل مربوط به کار،تشخیص زودرس و درمان بیماری ها، و توجه به مسائل و مشکلات کارگران همه مشاغل و افراد وابسته به آنان به گونه ای که هر کارگر قادر باشد با برخورداری از حداکثر سلامتی و رفاه، فردی موثر برای اجتماع باشد .

اهداف بهداشت حرفه ای :

تامین و ارتقاء بهداشت و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شاغلین

پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار

تطابق شرایط کار با انسان به منظور کاهش اثرات و ابزار کار بر سلامت انسان.

 

تاریخچه :

در بهمن سال ۱۳۹۲کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در بیمارستان تشکیل و واحد بهداشت حرفه ای و طب کار فعالیت خود را آغار نمود.و اجرای وظایف مربوط به واحد بهداشت حرفه ای و طب کار را به عهده گرفت.

آشنایی با واحد:

این واحد در راهرو اصلی بیمارستان در طبقه ۱ واقع می باشد و در حال حاضر با یک کارشناس بهداشت حرفه ای به ارائه خدمات مربوطه می پردازد.

کارشناس مسئول واحد :

مهندس جعفر خوش آبی

کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای

شماره تماس: ۰۵۱۳۳۶۸۲۶۷۱

داخلی : ۲۶۷

khoshabi-ok

شرح فعالیت ها:

واحد بهداشت حرفه ای و طب کار به منظور حفظ ,  نگهداری و ارتقاء سطح سلامت شاغلین , بهسازی محیط های کار و کاهش مخاطرات فعالیت می نماید. برنامه ریزی جهت نظارت بر شرایط محیط های کار , ارزیابی و اندازه گیری عوامل آلاینده محیط کار (شیمیایی , فیزیکی , ارگونومی و…) و استاندارد سازی محیط های کار همچنین مدیریت سلامت شاغلین با انجام معاینات بدو استخدام و دوره ای و ارتقای سطح آگاهی گروههای هدف از اهم فعالیت های سلامت محیط و کار این واحد می باشد.

تجهیزات :

 تجهیزات این واحد در دو دسته طبقه بندی می شوند تجهیزات تخصصی و تجهیزات اداری.

این واحد در حال حاضر تجهیزات تخصصی ندارد و برای ارائه خدمات بهداشت حرفه ای و طب کار که نیاز به تجهیزات تخصصی داشته باشد , برون سپاری می شود.